Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde (KKTC) vatandaşların kamu hizmetlerine hızlı, güvenli ve etkin erişimini sağlayacak Mobil e-Devlet Uygulaması, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde düzenlenen törenle tanıtılarak, hizmet vermeye başladı.
KKTC e-Devlet Mobil Uygulama Lansmanı, KKTC Cumhurbaşkanlığı Yerleşkesi'nde düzenlendi. Törene Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, KKTC Cumhurbaşkanı Ersin Tatar, KKTC Başbakanı Ünal Üstel, KKTC Cumhuriyet Meclisi Başkanı Ziya Öztürkler, Türksat Genel Müdürü Ahmet Hamdi Atalay ve Türkiye'nin Lefkoşa Büyükelçisi Ali Murat Başçeri katıldı.
Türksat’ın teknik altyapı desteğiyle hayata geçirilen Mobil e-Devlet Uygulaması, KKTC vatandaşlarının akıllı telefonları aracılığıyla kamu hizmetlerine her an ve her yerden erişebilmesine imkân sağlıyor. Uygulama sayesinde vatandaşlar; doğum ve ölüm belgelerini alabilecek, belge doğrulama işlemlerini güvenle yapabilecek, askerlik durum ve sevk bilgilerini öğrenebilecek, araç seferberlik bilgilerine ulaşabilecek. Mobil e-Devlet’in sunduğu hizmetler yalnızca belge ve kayıt işlemleriyle sınırlı kalmayacak. KKTC e-Devlet Kapısı, 2012 yılında başlayan dijitalleşme sürecinde 2015’te ilk hizmetini vatandaşlık işlemleriyle devreye almıştı. Bugün gelinen noktada web ortamında erişilebilen 56 farklı hizmet vatandaşlara sunuluyor. Mobil uygulama ise lansman itibarıyla 16 hizmetle kullanıma açıldı. Kısa süre içinde tüm hizmetlerin mobil platforma entegre edilmesi planlanıyor.
-Cumhurbaşkanı Yardımcısı Yılmaz: "Devlet ile Millet Arasındaki Güven Güçlendi"
Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, törende yaptığı konuşmada Türkiye'nin elektronik devlet hizmetlerinde öncü ülkelerden biri olduğunu, daha Avrupa ülkeleri bu alana adım atmamışken, e-Devlet Kapısı'nı türkiye.gov.tr üzerinden vatandaşların hizmetine sunduklarını söyledi. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 2002 yılında iktidara gelmesinden bugüne en yoğun öncelik ve destek verdiği işlerin başında dijitalleşme ve e-Devlet hizmetlerinin geldiğini, bu vizyonla bugün Türkiye'de kamu hizmetlerinin büyük çoğunluğunun dijital ortamda, hızlı, güvenli ve etkin bir şekilde sunulduğunu belirten Yılmaz; bu sayede vatandaşın hayatının kolaylaştığını, bürokrasinin azaldığını, devlet ile millet arasındaki bağın ve güvenin güçlendiğini ifade etti. Yılmaz, "Türkiye, dijital devlet hizmetlerinde Avrupa'nın önünde, dünyada ise örnek gösterilen bir ülkedir." ifadesini kullanarak, Birleşmiş Milletler E-Devlet Gelişmişlik Endeksi'nde Türkiye'nin 2022 ile 2024 yılları arasında en fazla ilerleme kaydeden ülke ödülüne layık görüldüğünü bildirdi.
- "Türkiye’nin Yüzde 80'i e-Devlet Kullanıyor"
Yılmaz; bugün itibarıyla e-Devlet'te 68 milyonu aşkın kullanıcı bulunduğunu, Türkiye nüfusunun yüzde 80'inin e-Devlet kullandığını, binden fazla kurum tarafından sunulan 8 bin 630 hizmete her an ve her yerde bir tıkla erişim sağlanabildiğini aktararak, e-Devlet kapısının yalnızca kamu kurumlarıyla sınırlı kalmayıp yerel yönetimler, üniversiteler ve belirli özel sektör kuruluşlarının hizmetlerini de vatandaşlarla buluşturduğuna işaret etti.
Bu tecrübeyi KKTC'deki vatandaşlarla paylaşmaya hazır olduklarını, bugün lansmanı yapılan konuların sadece başlangıç olduğunu ve bunları çok daha geniş bir yelpazeye çıkarmanın mümkün olduğunu dile getiren Yılmaz, "Şunu her zaman söylüyoruz. Bizim ayrımız gayrımız yok. Ne tecrübemiz varsa ne birikimimiz varsa belli bir ölçekteki, büyüklükteki bir ülke olarak, kardeş bir ülke olarak her şeyimizi paylaşmaya hazırız ve birlikte başaracağız. Ne yapacaksak birlikte yapacağız. Birlikte başaracağız. Geleceğimizi birlikte inşa edeceğiz. Kıbrıs Türkü'nün yolunu kesmeye çalışanlara inat biz dijital çağın imkânlarıyla kapıları arttırmaya, ufkumuzu genişletmeye devam edeceğiz." ifadelerini kullandı.
-"Türksat'ı Tebrik Ediyorum"
Türkiye'nin desteğiyle KKTC'de birçok değişim olduğunu belirten Yılmaz, "Kamu hizmetlerinin dijitalleşmesi, nüfus kayıtlarının dijital ortama taşınmasından güvenli e-kimliklere, dijital eğitimden gümrük işlemlerine ve adalet sistemine kadar pek çok alanda KKTC'ye önemli dönüşümler getirdik. 2022 yılında veri merkezinin yapımını tamamladık. Merkezde kamu verilerini 7-24 kesintisiz ve güvenli bir şekilde barındırmayı hedefliyoruz." diye konuştu. Hizmete sunulan mobil uygulamanın bu uzun soluklu emeklerin sonucu olduğunu vurgulayan Yılmaz, şunları kaydetti:
"KKTC'de kamu hizmetlerine erişim bugün Kıbrıs Türkü'nün cebine, tabletlere, telefonlara ulaşıyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımıza bağlı TÜRKSAT ve KKTC Dijital Dönüşüm ve Elektronik Devlet Kurumunu yürekten tebrik ediyorum. KKTC'nin her alanda refahı için güçlü bir irade ortaya koyan Cumhurbaşkanı Sayın Tatar ve Başbakan Üstel ile tüm çalışma arkadaşlarına teşekkürlerimi sunuyorum. Kullanıma sunulan e-Devlet Kapısı Mobil Uygulaması ile artık telefonunuzdan Merkez Bankası Risk Raporu Sorgulaması yapabileceksiniz, kredi limitlerini ve borç bilgilerini içeren kişiye özel raporları kolaylıkla oluşturabileceksiniz. Doğum ve ölüm belgelerine erişebilecek, belge doğrulama işlemlerinizi hızla ve güvenle yapabileceksiniz. Seçmen kütüğü bilgilerinizi kolayca sorgulayabileceksiniz. e-Öğrenme sertifika programları sayesinde kamu ve özel sektörde nitelikli iş gücüne katkı sağlayan eğitimlere erişebileceksiniz. Askerlik durum, sevk ve erteleme ile ilgili bilgilerinize bakabilecek, araç seferberlik bilgilerinizi de öğrenebileceksiniz."
KKTC Başbakanı Üstel: "E-Devlet Kapısı, Dünyada da Önemli Bir Anlam Taşıyor"
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) Başbakanı Ünal Üstel, KKTC Mobil e-Devlet Uygulaması’nın açılış töreninde yaptığı konuşmada Türkiye’nin desteğiyle hayata geçirilen projelerin ülkenin geleceğine büyük katkılar sunduğunu belirtti. Başbakan Üstel, son iki yılda Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz ile imzalanan iktisadi ve mali iş birliği protokolleri kapsamında yaklaşık 40 milyar TL’lik kaynağın KKTC’de altyapıdan ulaştırmaya, sağlıktan enerjiye kadar birçok projede halkın hizmetine sunulduğunu ifade etti. Açılışı yapılan e-Devlet Kapısı’nın yalnızca KKTC için değil, dünya ölçeğinde de önem taşıdığını vurgulayan Üstel, dijitalleşmenin artık devletlerin gücünü belirleyen en kritik unsurlardan biri hâline geldiğine dikkat çekti. “Dijital devlet, güveni artırır, zamanı değerlendirir, ekonomiyi hızlandırır, demokrasiyi güçlendirir. Biz de bu adımı çağın gereği olarak yerine getiriyoruz ve KKTC’yi geleceğe taşıyoruz.” diyen Üstel, vatandaşların sosyal güvenlikten nüfus işlemlerine, eğitimden bankacılığa, askerlikten trafik kayıtlarına kadar pek çok alanda hizmetlere tek dijital kapıdan güvenli ve hızlı biçimde ulaşabileceğini söyledi. KKTC’de dijital devlet altyapısı ile birlikte bürokrasideki hantallığın geride bırakılacağını kaydeden Üstel, “Artık daha çağdaş, daha erişilebilir ve zamandan tasarruf sağlayan bir noktadayız. Vatandaşlarımız devletle olan işlerini kolayca halledecek.” ifadelerini kullandı.
Atalay: “KKTC’nin Dijital Dönüşümünde Yeni Bir Dönem Başlıyor”
Türksat Genel Müdürü Ahmet Hamdi Atalay ise yaptığı konuşmada KKTC’de dijital dönüşümün serüvenini anlatarak, Türkiye’nin e-Devlet tecrübelerinin Kıbrıs’a aktarıldığını ve bugün gelinen noktada çok daha ileri bir altyapının inşa edildiğini vurguladı. Atalay; Türkiye’de e-Devlet sisteminin 2008’de devreye alındığını, KKTC’deki çalışmaların ise 2012 yılında başladığını hatırlattı. İlk hizmetin 2015’te nüfus ve vatandaşlık işlemleriyle hayata geçtiğini belirten Atalay, sürecin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın, “Türkiye’de ne varsa Kıbrıs’ta da olacak.” vizyonuyla başladığını ifade etti. Bugün atılan adımın kritik bir dönüm noktası olduğunu söyleyen Atalay, “Artık vatandaşlarımız, dijital kamu hizmetlerine en kolay erişim aracı hâline gelen akıllı telefonlar üzerinden bu hizmetlere ulaşabilecek. Türkiye’de kazandığımız tüm tecrübeyi buraya aktardık. Hatta diyebilirim ki daha gelişmiş bir sistem ortaya koyduk.” dedi.
“KKTC Yeni ve Güçlü Bir Altyapıya Sahip”
Türkiye’deki e-Devlet sisteminin 68 milyon vatandaş tarafından aktif şekilde kullanıldığını, her an 100-150 bin işlemin gerçekleştirildiğini hatırlatan Atalay, Türkiye’nin dünyada ilk 10’da, bazı parametrelerde ise ilk 3’te yer aldığını belirtti. KKTC’deki e-Devlet sisteminin ise daha kompakt ve güncel teknolojilerle kurulduğunu vurgulayan Atalay, “Bu altyapı, zaman ve mekândan bağımsız olarak kamu hizmetlerine erişimi mümkün kılıyor. Böylece hem şeffaflık ve hesap verebilirlik artıyor hem de vatandaşlarımız için erişim çok kolaylaşıyor.” dedi.
“Dünyanın Her Yerinden Erişim Mümkün”
Yeni mobil uygulama sayesinde KKTC vatandaşlarının dünyanın neresinde olursa olsun kamu hizmetlerine ulaşabileceğini belirten Atalay, Türkiye’deki uygulamaya Arjantin’den Avustralya’ya kadar erişim olduğunu örnek göstererek, “KKTC vatandaşları da artık dünyanın her yerinden kamu hizmetlerine ulaşabilecek.” diye konuştu. Hâlihazırda 56 hizmetin web üzerinden erişilebilir olduğunu aktaran Atalay, mobil uygulamanın bugün itibarıyla 16 hizmetle başladığını ve en kısa zamanda bu sayının 56’ya çıkacağını açıkladı. Ayrıca şifre alma yöntemlerinin çeşitlendirilerek, vatandaşların daha kolay erişim sağlayabileceğini belirtti.
“İleri Standartlarda Veri Merkezi”
Kurulan sistemin güçlü bir altyapıya sahip olduğunu belirten Atalay, uluslararası standartlarda bir veri merkezinin kurulduğunu ve pek çok kamu kurumundaki altyapıdan daha yüksek standartlara sahip olduğunu söyledi. Atalay, bu merkezin KKTC’deki tüm kurumların dijitalleşme süreçlerine ev sahipliği yapacağının da altını çizdi. Sürece katkı sunan tüm kurumlara teşekkür eden Atalay, “Türksat olarak bizleri teşvik eden, destekleyen ve yol gösteren kurumlar sayesinde bugün bu aşamaya geldik. KKTC vatandaşlarımız artık dijital devlet hizmetlerine her yerden kolayca ulaşabilecek.” dedi.